Nyheter

Optimalisering av bilder for publisering på internett

Et fotokamea i en hånd. Bilde av en dame som lukter på blomster. Teksten Web Phote Resizer Making photos faster.
Mange som har prøvd å publisere bilder på internett har opplevd utfordringer forbundet med det. Det kan være fordi mange publiseringsverktøy for nettsider og sosiale medier (SoMe) har begrensninger i hvor store bilder du kan publisere. Noen ganger kan dette være så lavt som 1 MB. De fleste digitale kameraer og mobilkameraer som selges i dag lager bildefiler som krever større plass enn dette. Så hva gjør man da om man vil legge ut bildene på SoMe?

Lang nedlastingstid reduserer besøket

Grafikk av en panda som spiser bambusPå egne sider kan man ordne dette selv. Som webmaster kan man øke størrelsesbegrensningen. Om det er så lurt å tillate opplasting av store bilder er en annen ting. Store bilder betyr lengre nedlasting også. Og implikasjonen av det er at de som vil lese din artikkel eller så på bildet må vente lengre på at bildet lastes ned om det er stort. Alle undersøkelser viser at de aller fleste ikke har tid til å vente på sider som laster sent. Da går de heller vider til andre steder. Det betyr at du mister besøkende og lesere. For de som driver næringsvirksomhet medfører det tapte kunder og mindre salg. Og til slutt mindre igjen på bunnlinjen.

Så i stedet for å øke størrelsesbegrensningen er det bedre å fokusere på å komprimere bildet. Om det ikke er snakk om for mange bilder er det enkelt å bare beskjære bildet. Dette gjøres enkelt både på mobil og i bilderedigeringsprogrammer på pc. Ofte vil en liten beskjæring av bildet redusere størrelsen i antall MB betydelig. Deretter er det bare å publisere bildet. Imidlertid kan det være at du ønsker å redusere størrelsen på bildene mer enn hva en enkel beskjæring gjør. Dette for å gjøre nedlasting enda raskere, slik at din side eller dine bilder ikke taper i konkurransen med andre. Til dette finnes det mange gratismuligheter. Både i form av app-er og som annen programvare.

Et fotokamea i en hånd. Bilde av en sommerfugle. testen Web Resizer Making photos faster.

To enkle programmer for reduksjon av bildestørrelsen

Uten å si hva som er det beste vil vi bare nevne to eksempler her. Det ene er webrizer.com og det andre er tinypeg.com. Bruker du løsningen hos webrizer kan du optimalisere bildet og redusere størrelsen med over 80 prosent. Over 90 prosent er heller ikke unormalt. Dette uten at du ser forskjellen når du laster ned bildet på nettet. I tillegg kan du også kvalitetsforbedre bildet. Dette gjelder skarphet, kontrast, farvetone, farvemetning og lignende. Denne forbedringen kan øke antall kb noe, men ikke slik at det påvirker nedlastningstiden i særlig grad. Når det kommer til løsningen som tinypng tilbyr så gjør den mye av det samme. Og bildene reduseres som oftest med minst 70 prosent.

Grønne bambusrør. Tekst tiny pngÅrsaken til at bildestørrelsen kan reduseres så mye uten av du kan se forskjellen er at man reduserer antallet farver. I tillegg blir alt av unødvendig metadata fjernet. Og alle som tar bilder med fotokameraer, vet at dette tar mye plass. Så om man skal velge mellom en av disse to løsningene? Det kommer litt an på hva slags bilder du har og hvor mange det gjelder av gangen. Det fine med webrizer er at du kan laste opp bilder for redusering som er opptil 10 MB. Imidlertid kan du ta bare et bilde av gangen. Den store fordelen med tinypng er at der kan du laste opp og redusere opptil 20 bilder av gangen. Der kan imidlertid ikke bildene være større enn 5 MB.

Mobilbilder er som oftes ikke større enn 5 MB, så der kan du enkelt ta mange av gangen hos tinypng. For de av oss som tar bilder med fotokameraer må det gjøres et arbeid med beskjæring i forkant uansett. Fotograferer man i RAW-format er det ikke sjelden at et enkelt bilde kan være opp mot 20 MB. Da krever det mer beskjæring for det ene alternativet av disse to, men til gjengjeld kan du redusere mange flere av gangen.

Sammenligning av skylagringstjenester

Blå og hvit sky samt en mobil og et nettbrett med de samme skyeneForrige gang skrev vi om lagring i skyen og fordeler og ulemper med dette. Vi nevnte også de tre mest populære tjenestene som tilbys. Det er Dropbox, OneDrive og Google Drive. I forrige blogg gikk vi ikke nærmere inn på hver enkelt av dem, men det skal vi gjøre denne gangen. For de som fremdeles ikke bruker en slik tjeneste kan det jo være greit å sammenligene de forskjellige tilbudene, før man tar et valg.

En hånd med pekefingeren på skyen som tilføres informasjon fra pc, mobil og nettbrettI dag er Dropbox den største tjenesten, men samtidig er det også den tjenesten som tilbyr minst gratis lagringsplass. Det er enkelt å registrere seg og få en konto. Deretter brukes tjenesten via nettleseren. Imidlertid er det slik at om du skal ha full nytte av tjenesten må den lastes ned på alle enheter. Ellers får du ikke brukt Dropbox som en delt mappe. For deling av bilder her og nå samt tekstdokumenter er tjenesten godt egnet. For flytting av filer mellom enheter er den ikke rask. Da er det bedre med en minnepinne. Det er mulig å øke lagringsplassen ved å verve venner, men likevel er det et godt stykke opp til lagringskapasiteten som konkurrentene tilbyr. Dropbox har heller ingen papirkurv om uhellet er ute.

Siden de alle fleste har en eller annen Google-konto fra før er det enkelt å sikre seg litt lagringsplass med Google Drive. Det er bare et klikk unna. Da får man 15 GB og integrasjon med andre Google-tjenester som for eksempel Docs. Dette er en gratiskonkurrent til Microsoft Office. Dokumenter kan da deles overalt med alle. Selv om de ikke har en Google-konto. Er uhellet ute har Google Drive en papirkurv. Det gir ekstra sikkerhet om noe slettes ved en inkurie. Når det kommer til opplasting er kapasiteten omlag 30 minutter for 1 GB. Nedlasting av det samme går raskt og tar syv minutter.

Symboler for skylagringstjenester med hvite skyer i bakgrunnenDet fine med OneDrive er at skylagringen er en del av operativsystmet ditt. Her utnytter Microsoft markedsdominansen sin når det kommer til office-pakker og operativsystemer. Og med sine sterkeste våpen som Windows og Office.  Du får både i pose og sekk. Har du de nyeste versjonene av Windows er du automatisk med. Ønsker du å øke lagringskapasiteten til 1TB, som du også får hos Google, får du med mye mer. Da følger Office 365 med. Ikke bare til en, men hele fem datamaskiner. I tillegg til fem nettbrett også! Og så får du 60 minutters samtaletid i måneden på Skype. Den gratis lagringsplassen er på 15 GB. I tillegg kan du sikre deg 20GB til ved å verve venner. Har du en Windows Phone er det ingen tvil om at OneDrive er den beste tjenesten. Den støtter alle Microsofts egne enheter. OneDrive var først ute med papirkurvfunksjonen. Så også her er ikke filer borte for alltid om de slettes ved et uhell. OneDrive er heller ikke den raskeste tjenesten. Opplasting av 1GB tar marginalt lengre tid enn på Google Drive, men nedlastingen går betydelig saktere.

Hva man skal velge blir jo alltid en smakssak, men om man ser på alt som følger med er OneDrive den skylagringstjenesten som er førstevalget, relativt tett fulgt av Googles løsning.

Lagring i skyen

Webaksess skyDet er etterhvert blitt veldig vanlig og svært enkelt å lagre dokumenter, filer og bilder i det som kalles for skyen. For privatpersoner er dette relativt ukomplisert når det kommer til det juridiske. For bedrifter er det ikke det. Dette vil vi komme tilbake til i en senere artikkel. Denne gangen vil vi fokusere på lagring for privatpersoner og fortelle litt om hva dette er og fordelene og eventuelle farer forbundet med det.

Det fine med med lagring i skyen er at du da har tilgang til filene dine uansett hvor du befinner deg. Lagringstjenestene er som oftest gratis også. Opp til et visst nivå. Deretter må du betale for ekstra lagringsplass. Hva er så dette man så populært kaller for skyen? Jo en skylagringstjeneste er i virkeligheten en enorm server. Den befinner seg et eller annet sted på jorden i et nettverkssenter hvor det alltid er internettadgang. Det innebærer at du har adgang til filene dine som om de befant seg fysisk på din mobil eller pc. Bare du har adgang til internett.

Det fine med en slik tjeneste er at den er perfekt for de av oss som benytter flere enheter. Lett å dele med andre blir det også. Og så er det jo en håndsrekning til de glemske av oss. Tjenestene er gratis opp til en viss størrelse. Tanken bak er at selskapene som tilbyr lagringstjenestene vil selge til deg senere om du har større behov for lagring. En slik tjeneste er jo gjerne vanedannende, og er du blitt vant til å lagre på denne måten går du neppe tilbake heller.

Skyen er relativt trygg, men ikke forskånet fra menneskelig påvirkning

Noedatamaskin mobiltelefon laptop nettbrett smarttelefonn vil kanskje i utgangspunktet være litt skeptisk til en slik tjeneste med tanke på sikkerheten. Så hvor trygt er det egentlig? Hundre prosent sikkert er det
ikke, men det er vel ikke en statlig tjeneste heller. Flere av dem har også hatt ubudne gjester på besøk. Likevel kan man fastslå at en skylagringstjeneste er meget sikker. Og mye sikrere enn din egen harddisk. Den kan også bli angrepet av hackere. Og om harddisken din crasher risikerer du at alt av data går tapt. Den største faren for filene dine utgjør du faktisk selv.

skylagring google drive dropbox Filer i delte mapper kan endres og slettes fra alle enheter som er koblet til skyen. Derfor kan man heller ikke betrakte skylagringsmappen som en sikker backup. Skulle man ved en inkurie eller ved et uhell slette filen på en maskin, så er den – vips! – borte fra alle de tilkoblede enhetene. En skylagringtjeneste er dermed som alt annet ikke forsikret mot menneskelig feil. Denne risikoen øker selvfølgelig desto flere brukere som deler samme mappe. På nettet er det i dag tre tjenster som er populære. Det finnes også andre muligheter, men dette er de som de aller fleste av oss benytter. Det er Dropbox, OneDrive og Google Drive. I denne artikkel går vi ikke nærmere inn på dem, men kommer tilbake til dem ved en senere anledning.

Spill på mobile enheter

Webaksess casino2I takt med den teknologiske utviklingen og endringer i hvordan vi bruker internett er det noen viktige ting å huske på når man designer websider. Undersøkelser viser at mer enn 80 prosent av brukerne på internett benytter enten smarttelefon eller nettbrett. Dette medfører at man må ta hensyn til dette når man lager nye nettsider. Denne utviklingen vil ikke snu, så lager man ikke sider som er tilpasset denne bruken taper man i konkurransen med andre som tilpasser seg dette og tar utviklingen på alvor.

Å ta hensyn til hvordan folk bruker nettet og designe sidene i forhold til dette kalles for responsivt design. Det vil si at nettsiden vises enkelt og greit på alle slags skjermstørrelser. Vi har skrevet om dette tidligere og kommet inn på alle fordelene med responsivt design. Pokemon3Dette endrer brukeropplevelsen på mange sider. Ingen er vel i tvil om at det er deilig å kunne bla seg nedover en side på mobilen uten å måtte zoome in eller ut eller scrolle til siden for å få full oversikt. Dette skjer automatisk uansett om du bruker mobil, PC eller nettbrett. Det er brukervennlig. En bransje som har forstått hvor viktig dette er, er spillbransjen. Dette gjelder både vanlige spill og casinospill. De aller fleste av oss har vel siste sommers store farsott Pokemon Go friskt i minne. Den viser hvordan den teknologiske utviklingen endrer hvordan folk spiller. Selv om det ikke er helt umulig å se for seg, er det vel ingen tvil om at spillet ble en stor hit nettopp på grunn av at det også ble tilpasset spill på mobile enheter. Dette gjorde at mange flere adopterte spillet og trakk ut på gatene og inn i parker, museer og andre steder på jakt. Litt mindre tilgjengelig om dette kun hadde vært på PC. Ikke så praktisk å løpe rundt med.

Webaksess casino1Denne endringen i bruken har også de mange nettcasinoene tatt seg ad notam og tilpasset nettsidene sine til. Casino på nettet(http://casinogjengen.com/) er blitt meget populært, og folk spiller ofte når de er på farten. Det er ikke få gevinster og jackpotter som etterhvert er blitt vunnet mens folk har ventet i kø eller sittet på bussen. Hvordan folk spiller er noe designerne av nettcasinoer har tatt hensyn til. Brukervennligheten er i høysetet fordi man vet at om det er vanskelig å navigere eller man ikke finner frem, så går man til et annet casino i stedet. Så gjelder det selvfølgelig å ha et spennende design for å skille seg ut fra de andre konkurrentene, men det viktigste er alltid brukervennligheten. Og i dag betyr det responsivt design. Er siden innbydende, oversiktlig og brukervennlig blir de besøkende værende, og for eierne av et casino er det viktig. Det er lite økonomi i spillere som forsvinner fordi siden ikke fungerer eller er for treg og lite innbydende. Oppfyller en nettside disse kravene kommer kundene tilbake gang etter en gang.

Webaksess casino3Folk vil spille spill, og det vil de gjøre uansett hvor de befinner seg. Dette markedet fikk en knekk da dotcom-boblene sprakk rett etter tusenårsskiftet, men dette har heldigvis endret seg. Flinke og gode webdesignere og spillutviklere har løst denne utfordringen. Det betyr at du nå kan spille nesten hvilket som helst spill hjemme i stuen eller på mobile enheter når du er på farten. Responsivt design har løst mange av utfordringene knyttet til dette. Selv om mobilspill er relativt nytt, er spill på nett generelt en bransje som bare vokser og vokser. Dette ser ikke ut til å ha noen ende. Siden alt er like brukervennlig på mobilen som på PC-en, vil dette bare eskalere. Kjeder du deg når du er på farten er det da bare å spille. Mobilen har alle med. Den er jo mye mer brukervennlig når du er på farten. Da er det bare å spille favorittspillet ditt eller stikke innom et nettcasino og ta noen runder på din favorittautomat.

Pokemon1Det er ingen tvil om at fremtiden for design av gode mobilnettsider er lys. De aller fleste nettcasinoene gjør nettsidene mobilvennlige, og det gjør også utviklerne av andre spill som for eksempel Pokemon GO. For de som er med på utviklingen er fremtiden mye lysere enn for de som ikke tilpasser seg. Forandringene skjer generelt fort i samfunnet, så det gjelder å henge med i svingene. Den tekniske utviklingen gjør at folk ikke behøver å kjede seg når de er på farten. I dag er det fullt mulig å ha et spill i lommen. Da er veien kort til å spille enten Pokemon eller en runde i favorittcasinoet på nett. Det gjelder bare å ha en side eller et design som er tilpasset dette. Ellers er man parkert i forhold til konkurrentene. Mobile enheter er kommet for å bli, og spill på mobilen er rett og slett det nye store.

 Webaksess casino

Hvordan går det med bloggingen?

Webaksess bloggBlogging har jo vært populært i en årrekke og man har etterhvert blitt vant til at mange mennesker blogger om livene sine, interesser, hobbyer og mer konkret tematikk. Hvordan er egentlig statusen på dette området? Er det noen endringer i hvordan folk blogger, og er det endringer i hvem som blogger? Og hvor ofte det skrives på bloggen?

Alle kjenner jo til ordet blogg, men hvor kommer det egentlig fra? Blogg er et teleskopord eller et sammentrukket ord fra engelsk. Det er satt sammen av ordene web og logg. Verbet å blogge betyr å skrive nye innlegg, redigere eller moderer gamle samt svare på kommentarer som er kommet inn til bloggen. Fenomentet kom i 1997 da en amerikaner publiserte daglige oppdateringer i en weblogg som han kalte det. Blogging fikk sterke vekst da publiseringsverktøy gjorde det mye lettere å oppdatere egne sider. WordPress er et eksempel på dette.

Færre bloggere enn for ti år siden

Webaksess blogg1Hvordan har så dette med blogging utviklet seg siden den spede starten mot slutten av forrige årtusen? Statusen for blogging per i dag er at de unge blogger mye mindre enn for bare ti år siden. I dag er det kun 7 prosent av de under tretti år som blogger. Går man ti år tilbake var dette tallet over dobbelt så høyt. Det å skrive blogg er ikke mote lenger blant de unge, det er ut. Bloggingen har med andre ord dødd litt ut blant de unge. Mens det i 2007 var 18 prosent av de mellom 15 og 29 år som hadde egen blogg, er dette tallet nå altså falt til beskjedne 7 prosent. I den samme aldersgruppen har også de som leser blogg falt fra 56 prosent til kun 29 prosent. Den samme trenden når det kommer til lesing og engasjement altså. Når det gjelder aldersgruppen fra 30 til 44 år er prosenten for de som skriver blogg stabil. Den har holdt seg på 5 prosent i perioden fra 2007 til 2016. Samtidig er det også der en nedgang i lesingen av blogger. I 2007 var dette tallet på 42 prosent, mens det nå er falt til 35 prosent.

Kommersialiseringen gir færre yngre bloggere

Webaksess blogg3Hva er så årsaken til dette? Bildet er kanskje ikke ensartet, men mye tyder på at bloggingen har endret seg mye i løpet av denne tiårsperioden. På samme måte som Internett generelt sett har endret seg mye. Derfor er mye av den aktiviteten bloggerne drev med overtatt mer og mer av kommersielle aktører som Instagram, Facebook og andre SoMe. De fleste har forstått at bloggene er blitt kommersialiserte og derfor skygger mange banen. Samtidig er bloggene blitt en plattform hvor mange eller de mest populære, tjener utrolig mye penger. Denne kommersialiseringen og delvis retusjeringen i bloggverdenen er gjennomskuet av mange. De yngre finner derfor andre arenaer for sitt engasjement. Mye av bloggverdenen i dag er dominert av mat- og barnebloggere. Dette er kanskje ikke det som engasjerer de aller yngste. Samtidig er de som blogget i 2007 blitt ti år eldre. Det gjør at mange av dem er i en ny aldersgruppe, og kanskje fremdeles er opptatt av blogging, siden antallet som blogger er stabilt i aldersgruppen 30-44 år.

Webaksess blogg2

 

 

 

 

Hva du bør tenke over før du lager en hjemmeside

Webaksess nettside3

I dag må alle som driver en eller annen virksomhet ha en hjemmeside. Har du ikke det har du tapt allerede før løpet er i gang. Når du har bestemt deg for å ha en side er det mange momementer du må tenke over for at websiden skal bli så bra som overhodet mulig. Mange vellykkede firmaer bommer på dette når de lager hjemmesider. Mange ganger blir resultatet et dårlig design. Ikke tiltalende layout. Det er vanskelig å navigere og innholdet er alt for ofte utdatert i forhold til det som brukerne av nettstedet er ute etter. Bommer du her er veien til videre suksess lang.

Det må derfor investeres tid i dette. Det å lage en god hjemmeside tar tid. God planlegging er viktig. Det samme er gjennomføringen av et hjemmesideprosjekt. Det aller viktigste er at det settes av tid og ressurser etter at hjemmesiden er lansert. Noen i organisasjonen MÅ ha tid og ressurser til å skrive gode tekster. Og siden må holdes oppdatert.

Webaksess nettside5

Innhold er det viktigste

Webaksess nettside4Innholdet på hjemmesiden må treffe målgruppen din. Mange legger ut for mye innhold. Det er en felle man må passe på å ikke gå i. Det er derfor viktig å publisere innhold fra brukerens synsvinkel. Hva de er opptatt av, problemer og løsninger på dette. Dette er i tråd med Inbound Methodology innenfor Inbound Marketing. Det gjelder å trekke kundene til seg via magnetisk markedsføring, og det gjøres via innhold. På siden må det formidles hvem man er, hva som tilbys, hva man driver med og hva som skiller en fra konkurrentene. Dette skal en bruker av nettsiden kunne skjønne med en gang. Lag nettsiden slik at folk kommer tilbake. Ikke minst er det viktig å lage godt innhold. Da kommer hjemmesiden høyt opp på søkemotorene. Du behøver egentlig ikke å tenke på SEO eller søkemotoroptimalisering. Det er det gode innholdet som gjelder. Da er SEO-en i orden også.

En god hjemmeside må være brukervennlig

Webaksess nettside2En hjemmeside må i høyeste grad være brukervennlig. Brukergruppene må finne det de leter etter i løpet av rimelig tid. Det er viktig at siden virker troverdig. Dette skapes med en ryddig og oversiktlig nettside. Ved siden av godt innhold så omfatter brukervennlighet også en del andre momenter. Dette gjelder blant annet gode navigasjonsløsninger i form av menyer som viser strukturen på innholdet. Videre er tekststørrelse, god avstand mellom avsnitt og en god søkefunksjon viktig. Stort fokus må også være på at siden laster raskt. Du ønsker vel ikke at de skal forlate siden mens den laster ned? For det gjør de. Derfor er det viktig at du speed-tester siden jevnlig. Husk også tydelige knapper som leder til de viktigste delene av web-siden.

Det er også viktig at kundene kan komme i kontakt med firmaet. Derfor er det greit med en oversikt over ansatte med både telefonnummer og e-post. Husk også å få med kontaktskjema samt påmelding til nyhetsbrev.

Bruk koblinger til sosiale medier for alt hva det er verdt

Webaksess nettside1Koblinger til sosiale medier eller SoMe er både smart og nødvendig. Hvorfor dette er en god ide er fordi det å koble hjemmesiden til Facebooksiden eller andre sider på SoMe skaper trafikk til nettstedet. Det vil helt sikkert gi flere kunder. Dette ordnes rent praktisk med deleknapper på hjemmesiden slik at brukerne kan dele innholdet fra ditt nettsted med sine venner og følgere på SoMe. Da er sjansen stor for at noen av disse besøker firmaets hjemmeside. For det er den brutale virkeligheten at flere som besøker firmaet nettside ikke blir kunder med en gang. Da er det viktig å gi de besøkende muligheten til å holde kontakten gjennom ulike kanaler.

Tilslutt er det viktig at nettsiden får et responsivt design. Det betyr at den ser likedan ut uansett om den besøkes fra PC, nettbrett eller mobil. Siden mobile enheter i stadig større grad er den primære kanalen for nettsurfing er det viktig. Derfor er det viktig at sidene tilpasser seg skjermbredden automatisk alt etter hvilken type enhet du besøker nettsiden fra.

Webaksess nettside

Deling av bilder på sosiale medier

De aller fleste av oss tar gjerne noen bilder i løpet av dagen. Med smarttelefonene er det jo blitt enkelt å knipse noen bilder. Atter andre er litt mer avanserte og fotografer med et større kamera. Etter at et bilde er tatt er jo mange fristet til å dele dette med andre. Enten i en personlig melding på e-mail, på Messenger eller i det som benyttes i stadig mindre grad per MMS. De aller fleste ønsker dog å dele det med flere i et større fora på sosiale medier (SoMe). Det er ganske enkelt å gjøre, men det kan likevel være greit å få noen tips på veien.

Det er enkelt å dele og i dag så finnes det mange måter å dele bilder på SoMe. Det finnes flere tjenester for lagring av bilder. Noen er gratis mens andre må du betale for. I denne artikkelen går vi ikke mer inn på det, men om du er interessert i ekstern lagring så finnes det mye. Her vil vi gå inn på de mest brukte gratistjenestene for bildedeling.

Webak bilde1

Gigantene Facebook og Instagram

Der folk poster og deler flest bilder er ikke overraskende på Facebook. Det er veldig enkelt å dele et bilde via mobiltelefonen på Facebook. I app-en velger du bare det eller de bildene du ønsker å dele, finpusser dem med fotofiltrene og velger hvem som skal se dem i personverninnstillingene. Deretter er det bare å publisere. Dette med at man kan velge hvem som skal se bildene er en fin ting. Det er jo sikkert ikke alle personlige bilder du ønsker å dele med hele verden. Når bildene er publisert kommer de på veggen din på Facebook samt i albumet mobilopplastninger.

Webak bilde 4Den andre store kjempen for deling av bilder er Instagram. Antall mennesker som bruker denne tjenesten vokser enormt. Her velger du om du bruker et gammelt bilde eller om du deler et med det samme du tar det. Det samme gjelder også filmsnutter. Før du deler et bilde kan du finpusse det med mange stilige fotoeffekter. Når du synes bildet er tilfredstillende kan du legge til en tekst som forteller en historie etc. Du kan også legge til sted og putte på noen hashtagger. Bruker du en # finner andre folk bildet ditt om du søker på den hashtagen eller emneknappen. Når du deler bildet kan du også samtidig publisere det på andre SoMe som Twitter eller Facebook. På Instagram kan du også velge om du har en åpen eller lukket profil. Med en lukket profil har du kontroll på hvem som kan se bildene din.

Flickr og Snapchat er også populære til bildedeling

Webak bildeFlickr er også en populær tjeneste for fotolagring. Laget for amatørfotografer, men åpen for alle. Hele 51 millioner bruker tjenesten på verdensbasis. Der lager du bare din profil før du begynner å laste opp bilder. Der ledes du enkelt gjennom stegene du må gjøre for å laste opp et bilde. Støter du på utfordringer har Flickr også et flott hjelpeforum. Flickr har også en rekke tilvalg med synlighet og tilgjengelighet fordi du også kan bruke tjenesten som et bildebyrå. Dermed kan du dele bildene gratis, men også velge om du tar betalt for dem.

Snapchat er også en mulighet til å dele bilder med andre. Denne tjenesten er kanskje mest populær blant de yngste. Tjenesten gir deg sjansen til på dele øyeblikk i hverdagen med dine venner. Bildene vises bare for et definert tidsrom, og deretter er de borte. Imidlertid er det mulig å åpne opp for at “snappen” kan ses opptil flere ganger. Enkelt å sende et bilde er det ihvertfall, og det forklarer nok noe av populariteten hos de yngre brukerne også. Du åpner bare app-en, tar bildet, justerer med filtrene, merker hvem som skal få se og deretter sender du bildet.

Webak bilde3Tilslutt kan det være greit å tenke på dette med personvernet og hvem som kan se bildene. Deles bilder på SoMe vet man aldri om disse bildene deles videre av andre. Når noe deles på internett er det der for evig uansett hvor forsiktig man er. Tenk derfor på hva du deler. Spesielt av andre mennesker. Spør alltid om lov til å publisere av andre. Kan de ikke svare for seg, som for eksempel barn, er det smart å spørre seg om bildet eller filmen kan påvirke vedkommende senere i livet. Kan man ikke svare et tydelig positivt JA på dette er det kanskje best å ikke dele det på SoMe.

 Webak bilde2

Hvorfor betale når du kan få det gratis?

Webaksess gratis3Når du kjøper en PC er den som oftest ferdig installert med programvare. Denne vil du også få periodiske oppdateringer av. Imidlertid kan en del av programvaren bare være inkludert for en periode. Deretter må du kjøpe programmene for å kunne fortsette å bruke dem. Dette kan for eksempel være en Office-pakke eller gratis virusprogram for et år. I denne artikkelen vil det bli sett på noe av det som finnes av gratisprogrammer og hvor det anbefales at de lastes ned i fra. Samtidig vil du også få noen råd om hva du skal passe på når du benytter deg av det som er gratis.

Webaksess gratisStort utvalg og stor bredde i det du kan laste ned gratis

Webaksess gratis1Vi vet jo alle at det er mulig å få tak i noe som er gratis, men mange vil nok bli overrasket over hvor mye bra programvare som kan lastes ned gratis. Har du litt peiling er det fullt mulig å fylle PC-en med gratisprogrammer med alt fra bilde- og videoredigeringsprogrammer til kontorprogrammer. Alt dette uten at det koster deg en krone. På nettet finner du Ccleaner for Windows-optimalisering og Multi Commander for filbehandling. Ellers finner du gode kontorpakker og programmer for tekst, video, radio og musikk. Programmer for organisering og behandling av bilder er det mange av. Nettlesere, e-post, brenne- og rippeprogrammer, antivirus, brannmurer og sikkerhetskopiering og mye, mye mer, er ting du også finner gratis på nettet. Når tilgangen på bra gratisprogrammer er så stor er det sikkert fristende å laste ned mange på en gang. Noen programmer hjelper deg faktisk til å installere flere programmer i en og samme operasjon. Selv om dette er fristende så gjelder det å ikke være for trigger happy heller. Installerer du for mange kan dette overbelaste systemet på maskinen. Test derfor ut programmer og avinstaller dem du ikke har bruk for.

Du får ofte mer på kjøpet enn bare det du ønsker deg

Webaksess gratis4Så er det også slik at alt gratis ikke er bra. En fellesfaktor for slike programmer er at de ofte installerer ekstra verktøy som du ikke ønsker. Dette kan skje til tross for at du sier nei til disse verktøyene under installasjonen. Dette er tillegg som kan endre startsiden din eller setter en annen søkemotor som hovedvalg. Å fjerne slik crapware kan være tidkrevende, og noen ganger nesten umulig. Utfordringen blir dermed at det blir stadig vanskeligere å laste ned gratisprogrammer uten at du får noe uønsket med på kjøpet. Når du laster ned kan nedlastingen være vanskelig tilgjengelig. Det er ikke nødvendigvis nok å trykke på download-knappen. Trykker du deretter bare OK, OK og OK under nedlastingen kan det være at PC-en blir full av innbakte ekstraprogrammer og ekstrafunksjoner. Trykker du bare OK uten å se på hva du samtykker til, er det stor fare for at du får en PC som blir fylt av ting du absolutt ikke har lyst til å ha der. Årsaken til at utgiverne bruker slike knep er enkel. De ønsker å tjene penger fra tredjepart. Det er jo dårlig økonomi å gi bort programvaren, så da må inntektene komme via andre kanaler.

Slik unngår du uønskede programmer og tillegg

Hvordan kan du så unngå dette? En måte å unngå dette på er å benytte anerkjente nedlastingssteder som SnapFiles.com, Fileforum.com, MajorGeeks.com, Cnet.com, Filehippo.com eller Download.com. Dette er trygge og anerkjente nettsteder, hvor alt skal være merket gratis og testet og fritt for virus. Dernest er det viktig å ikke bare trykke i vei på NEXT og OK uten å lese teksten. Da slipper du installeringer av tredjepartsprogrammer. Ta deg derfor tid til å lese hva det spørres om under installasjonsprosessen. Tenk deg derfor om to ganger før du trykker. Som oftest er det ikke nedlastingslenken som er merket DOWNLOAD med store bokstaver. For at du ikke skal få noe ekstra er Ninite.com et bra nettsted. Det lar deg velge mellom en rekke av de mest populære gratis-programmene som finnes. Der huker du av for det du ønsker og når du trykker på installer så går resten av seg selv. Og det best av alt er at alle uønskede vedheng er luket bort for deg. Du får bare det du ber om.

Webaksess gratis2

Responsivt design på din nettside!

web-design

Det er en rekke ulike valgmuligheter når det kommer til webdesign og hva som vil fungere best på nettopp din nettside. Det som kalles for responsivt design er faktisk noe helt nytt og er en måte å skape og designe nettsider på hvor det hele automatisk vil tilpasse seg brukeren. Brukeren kan klikke seg inn på nettsiden og slippe å bruke zoom eller scrolle frem og tilbake på siden for å få oversikt over alt som skal vises. Istedet vil designet på nettsiden automatisk tilpasse seg uansett om brukere klikker innom via et nettbrett, en PC eller en smarttelefon.

Hva er responsiv webdesign?

Funksjonen av responsiv webdesign er det nok utrolig mange som har ventet på da det vil fullstendig endre brukeropplevelsen på en rekke nettsider. Det å kunne bla seg nedover uten å måtte scrolle til siden eller zoome in eller ut for å få oversikt over hele siden er uten tvil noe som vil forandre mye og fjerne mye frustrasjon.

responsiv webdesign

En nettside som er responsiv er en nettside som kan vises enkelt og greit på alle slags skjermstørrelser. Dette er på grunn av at den vil selv kunne strekke seg eller krympes om den må dette og dermed passe til alle slags enheter, både en skjem på en smarttelefon og en storskjerm. Dette er et design som kun har fordeler ved seg og det vil være mengder med ulike selskap som vil begynne å benytte seg av nettopp et responsivt design på dere nettbutikk, hjemmeside eller nettside.

Hva er fordelene?

Fordelene ved å benytte seg av et responsivt design er mange. Gjennom statistikk har man nemlig klart å vise at innen slutten av 2014 var det hele 80% av alle brukere på nett som benyttet enten et nettbrett eller en smarttelefon. Dermed økte behovet for å ha et design som enkelt kunne tilpasses skjermstørrelser som disse. Takket være denne samme statistikken var det dermed mulig å planlegge fremover i tid slik at det neste steget innen webdesign også skulle passe for disse brukerne.

web-design-1

Idag er det langt over 1 milliard mennesker som benytter seg av en smarttelefon og dermed øke selvsagt også behovet for nettsider som er kompatible og kan justeres alle slags skjermstørrelser. Med tall som dette kan vi allerede gjette oss frem til at antall smarttelefon bruker bare vil øke med årene. Dette betyr også at selskap som velger å benytte seg av et design som dette allerede idag vil nok få et forsprang foran sine konkurrenter, nettopp på grunn av at kunder vil kunne lese om produkter eller tjenester som tilbys, uansett plattform.

Når vi tar en titt på utviklingen av mobiler idag er det både mobiler som blir lansert med mindre skjermer og også de som kommer med større skjermer enn hva som finnes idag. Det er med andre ord ingen trend som tilsier at mobiler vil kun gå ene veien og med et responsivt design på nettsiden sin vil dette heller ikke behøve å bli en bekymring i fremtiden.

Fordeler ved responsivt design:

  • Tid spares ved at det kun er en nettside å vedlikeholde og ikke to (mobil og standard)
  • Ved endring av innhold på en nettside vil dette automatisk optimalisere layout på alle mulige plattformer
  • Minsker behov for å oppgradere nettsider, responsivt design er kommer for å bli
  • Vises pent på alle slags smarttelefoner inkludert både Android, iPhone etc.
  • Vises pent på alle slags nettbrett inkludert både Samsung, iPad etc.

Hvorfor er web-design viktig?

Når man starter arbeidet med å utvikle en ny nettside er det ofte at designet blir nedprioritert. Er det egentlig så smart, og hva har egentlig et profesjonelt design å si for eieren av siden?

Webaksess1Når du har søkt på Google og klikker deg inn på søkeresultatet, så ønsker du hurtigst mulig å komme frem til den informasjonen du søker etter. Er denne vanskelig å finne er det ofte et resultat av et lite brukervennlig design. Web-design handler nemlig om så mye mer enn bare det visuelle. Det er viktig å designe slik at brukerne enklest mulig finner frem på siden. Web-design er med andre ord en kombinasjon av et pent resultat som er enkelt for brukeren å navigere på. Dette er sikkert et argument som du har hørt før, og det er like viktig som tidligere. Samtidig finnes det også andre momenter som er vel så viktige. Undersøkelser blant brukere viser at designelementer gjør et mye større inntrykk enn hva innholdet gjør når det kommer til hvor stor tillit vi får til en nettside. Når folk blir spurt om hvorfor de ikke stoler på en nettside så er nesten alle svarene knyttet til designelementer. Andre momenter som folk ikke liker er annonser som spretter opp (adblock), liten tekst som gjør at informasjonen blir vanskelig å lese, siden tar for lang tid å laste opp, overveldende mengde info på siden og kjedelig design uten farver.

Er du først kommet i gang med prosessen å designe en nettside, så er dette noe du ønsker å ha i mange år. Trender kommer og går. Derfor er det viktig at en nettside får et design som er klassisk nok i sin struktur til å gjøre den moderne med enkle grep uavhengig av trenden i tiden. Det innebærer at du kan bytte bilder og andre elementer ved fornyelse. Dette går på utseendet til siden, men det betyr ikke at innholdet ikke spiller noen rolle. Heller tvert om. Innhold spiller en stor rolle viser alle undersøkelser. Det er derfor helt klart at kombinasjonen av innhold og design spiller en rolle for hvorvidt brukerne føler at de kan stole på en nettside eller ikke. Web-design er med andre ord så mye mer enn en pen nettside. Det er en kombinasjon av flere faktorer som i sum gir et godt og seriøst inntrykk av bedriften din.

Vekstdrevet design gjør utviklingen kontinuerlig

Webaksess2Ny nettside har jo opp i gjennom tidene fått det til å gå kaldt nedover ryggen på de som er ansvarlige for dette. Uenighet om utseendet mellom utviklere, markedsførere og designere. Arbeidsoppgaver satt på vent og tiden strekker ikke til, men det må gjøres. Med nye tanker går det an å få til dette uten at det går utover resultatene for bedriften. Ja, resultatene som oppnås er bedre. Denne strategien kalles vekstdrevet design. Dette går ut på å skape en nettside som er i kontinuerlig utvikling basert på hvordan besøkende tar i bruk siden. En slik metode gjør det mulig å slå sammen redesign av nettsiden og målene for markedsføringen. Tradisjonelt har jo design vært en statisk prosess gjennom to til tre år. Basert på subjektive meninger om trafikken. Nå er dette imidlertid blitt både en interaktiv og løpende prosess hvor forandringene skjer kontinuerlig og web-siden er i konstant utvikling. Prosessen involverer analyse av hva besøkende gjør på siden. Dette avdekker hva som fungerer optimalt på siden, og hvilke funksjoner som ikke gjør det, og som må endres. Med denne strategien er nettsiden i kontinuerlig forandring basert på markedet eller brukerens forventninger.

Fordelene med dette er innlysende;

1) Alt blir mer forutsigbart. Siden forbedres kontinuerlig basert på erfaringer og trafikk.

2) Det er mindre risiko forbundet med dette siden dette faktisk bygger på erfaringer. Det er derfor en svært tilpasningsdyktig modell.

3) Det gir bedre resultater. Dette fordi det bedre reflekterer sluttbrukerens interesser. Siden gjøres derfor mer relevant for de besøkende.

Resonsivt web-design er viktig

Webaksess3Et siste moment angående design av web-sider er responsivt web-design. Det betyr enkelt og greit at brukeren ikke behøver å bry seg om hvilken enhet som brukes for å lese nettsiden. Våre nye surfevaner har jo medført at vi like ofte og enkelt bruker mobile løsninger som nettbrett, bærbar pc eller mobil i stedet for stasjonær pc. Dette har skapt nye og spennende utfordringer for webdesignere.

Ved responsivt design så tilpasser nettstedet seg etter enheten som aksesserer sidene og tilpasser skjermbildet til dette. Dette skjer automatisk for deg som bruker, men for utviklerne betyr dette at løsningen må fange opp hvilken enhet du søker på og tilpasse presentasjonen etter det. For nettsteder er det viktig at det er enkelt for å bruke sidene, uansett hva du logger inn fra. Om vi skulle få opp samme sider fra mobiltelefonen som vi gjør på skjermen på pc-en, vil det innebære liten tekst, zoome inn og ut for å finne frem og scrolle rundt på siden for å finne feltene vi skal fylle ut eller knappene vi trenger.Webaksess4

Våre surfevaner er i konstant endring. Ofte er det mens vi er på farten at vi tar oss tid til å sjekke sosiale medier eller finne ut hva som er på tilbud i favorittbutikkene på nettet. Dette kan ikke designere ignorere. Det er tross alt brukerne som styrer hva som skjer på nett. Nekter man å levere det brukerne vil ha, finner de andre og mer praktiske løsninger. For mange bedrifter er det nå blitt slik at mye av inntekten er basert på at kundene bruker nettsiden deres. Da må opplevelsen være bra. Da får de besøkende ikke lyst til å bruke en annen side.

Webaksess5