Hvorfor er web-design viktig?

Når man starter arbeidet med å utvikle en ny nettside er det ofte at designet blir nedprioritert. Er det egentlig så smart, og hva har egentlig et profesjonelt design å si for eieren av siden?

Webaksess1Når du har søkt på Google og klikker deg inn på søkeresultatet, så ønsker du hurtigst mulig å komme frem til den informasjonen du søker etter. Er denne vanskelig å finne er det ofte et resultat av et lite brukervennlig design. Web-design handler nemlig om så mye mer enn bare det visuelle. Det er viktig å designe slik at brukerne enklest mulig finner frem på siden. Web-design er med andre ord en kombinasjon av et pent resultat som er enkelt for brukeren å navigere på. Dette er sikkert et argument som du har hørt før, og det er like viktig som tidligere. Samtidig finnes det også andre momenter som er vel så viktige. Undersøkelser blant brukere viser at designelementer gjør et mye større inntrykk enn hva innholdet gjør når det kommer til hvor stor tillit vi får til en nettside. Når folk blir spurt om hvorfor de ikke stoler på en nettside så er nesten alle svarene knyttet til designelementer. Andre momenter som folk ikke liker er annonser som spretter opp (adblock), liten tekst som gjør at informasjonen blir vanskelig å lese, siden tar for lang tid å laste opp, overveldende mengde info på siden og kjedelig design uten farver.

Er du først kommet i gang med prosessen å designe en nettside, så er dette noe du ønsker å ha i mange år. Trender kommer og går. Derfor er det viktig at en nettside får et design som er klassisk nok i sin struktur til å gjøre den moderne med enkle grep uavhengig av trenden i tiden. Det innebærer at du kan bytte bilder og andre elementer ved fornyelse. Dette går på utseendet til siden, men det betyr ikke at innholdet ikke spiller noen rolle. Heller tvert om. Innhold spiller en stor rolle viser alle undersøkelser. Det er derfor helt klart at kombinasjonen av innhold og design spiller en rolle for hvorvidt brukerne føler at de kan stole på en nettside eller ikke. Web-design er med andre ord så mye mer enn en pen nettside. Det er en kombinasjon av flere faktorer som i sum gir et godt og seriøst inntrykk av bedriften din.

Vekstdrevet design gjør utviklingen kontinuerlig

Webaksess2Ny nettside har jo opp i gjennom tidene fått det til å gå kaldt nedover ryggen på de som er ansvarlige for dette. Uenighet om utseendet mellom utviklere, markedsførere og designere. Arbeidsoppgaver satt på vent og tiden strekker ikke til, men det må gjøres. Med nye tanker går det an å få til dette uten at det går utover resultatene for bedriften. Ja, resultatene som oppnås er bedre. Denne strategien kalles vekstdrevet design. Dette går ut på å skape en nettside som er i kontinuerlig utvikling basert på hvordan besøkende tar i bruk siden. En slik metode gjør det mulig å slå sammen redesign av nettsiden og målene for markedsføringen. Tradisjonelt har jo design vært en statisk prosess gjennom to til tre år. Basert på subjektive meninger om trafikken. Nå er dette imidlertid blitt både en interaktiv og løpende prosess hvor forandringene skjer kontinuerlig og web-siden er i konstant utvikling. Prosessen involverer analyse av hva besøkende gjør på siden. Dette avdekker hva som fungerer optimalt på siden, og hvilke funksjoner som ikke gjør det, og som må endres. Med denne strategien er nettsiden i kontinuerlig forandring basert på markedet eller brukerens forventninger.

Fordelene med dette er innlysende;

1) Alt blir mer forutsigbart. Siden forbedres kontinuerlig basert på erfaringer og trafikk.

2) Det er mindre risiko forbundet med dette siden dette faktisk bygger på erfaringer. Det er derfor en svært tilpasningsdyktig modell.

3) Det gir bedre resultater. Dette fordi det bedre reflekterer sluttbrukerens interesser. Siden gjøres derfor mer relevant for de besøkende.

Resonsivt web-design er viktig

Webaksess3Et siste moment angående design av web-sider er responsivt web-design. Det betyr enkelt og greit at brukeren ikke behøver å bry seg om hvilken enhet som brukes for å lese nettsiden. Våre nye surfevaner har jo medført at vi like ofte og enkelt bruker mobile løsninger som nettbrett, bærbar pc eller mobil i stedet for stasjonær pc. Dette har skapt nye og spennende utfordringer for webdesignere.

Ved responsivt design så tilpasser nettstedet seg etter enheten som aksesserer sidene og tilpasser skjermbildet til dette. Dette skjer automatisk for deg som bruker, men for utviklerne betyr dette at løsningen må fange opp hvilken enhet du søker på og tilpasse presentasjonen etter det. For nettsteder er det viktig at det er enkelt for å bruke sidene, uansett hva du logger inn fra. Om vi skulle få opp samme sider fra mobiltelefonen som vi gjør på skjermen på pc-en, vil det innebære liten tekst, zoome inn og ut for å finne frem og scrolle rundt på siden for å finne feltene vi skal fylle ut eller knappene vi trenger.Webaksess4

Våre surfevaner er i konstant endring. Ofte er det mens vi er på farten at vi tar oss tid til å sjekke sosiale medier eller finne ut hva som er på tilbud i favorittbutikkene på nettet. Dette kan ikke designere ignorere. Det er tross alt brukerne som styrer hva som skjer på nett. Nekter man å levere det brukerne vil ha, finner de andre og mer praktiske løsninger. For mange bedrifter er det nå blitt slik at mye av inntekten er basert på at kundene bruker nettsiden deres. Da må opplevelsen være bra. Da får de besøkende ikke lyst til å bruke en annen side.

Webaksess5