Oppfølging – Hvilke spørsmål skal stilles?

I tiden etter vår første oppdatering har vi fått mange tilbakemeldinger om mer konkret informasjon angående spørsmålene vi fortalte om. I den forrige oppdateringen fortalte vi kort om hvor viktig det er å klare å stille de riktig spørsmålene til kunder, klienter eller din sjef før et webdesign skal bli skapt. Det var mange som sa seg enig i dette men ønsket litt mer informasjon og hjelp til hvilke steg de skal ta, det finnes tross alt mange ulike kunder der ute og derfor mange ulike krav.

kommuniser kunde webdesign

Hva slags spørsmål stiller du?

Mål er selvsagt en viktig del av prosessen og det er derfor utrolig viktig å sørge for at du forstår målene til kunden. Enten det er å skaffe seg nye ansatte, øke trafikken til nettsiden med 112% innen 5 måneder eller å doble salgene med 20%. Få en spesifik ønske av din kunde her.

En annen viktig del av prosessen er visjonen, altså sluttproduktet og hva de ser for seg det hele skal bli. Spørsmålene her skal være nøyaktig om hva sluttproduktet skal se ut som og hvordan de selv ønsker at det skal fungere.

spørsmål kunde webdesign

Et neste punkt en bør forhøre seg om er det grunnleggende ønsket bak det de ønsker seg. Ofte kan det nemlig være en større grunn bak deres ønsker enn at de bare ønsker et nytt design, dette kan være ting som at de vil utvide selskapet sitt, få mer frihet, lansere et nytt produkt eller noe helt annet.

Til slutt anbefaler vi å også snakke om eventuelle frustrasjoner de måtte ha. Kanskje de er redde for at det nye designet ikke vil falle i smak hos kundene deres. Kanskje de er redde for at nettsiden ikke vil fungere som den skal. Uansett hva det er er det viktig at det kommer frem nå slik at begge parter er enig om alt.