Nyheter

Oppfølging – Hvilke spørsmål skal stilles?

I tiden etter vår første oppdatering har vi fått mange tilbakemeldinger om mer konkret informasjon angående spørsmålene vi fortalte om. I den forrige oppdateringen fortalte vi kort om hvor viktig det er å klare å stille de riktig spørsmålene til kunder, klienter eller din sjef før et webdesign skal bli skapt. Det var mange som sa seg enig i dette men ønsket litt mer informasjon og hjelp til hvilke steg de skal ta, det finnes tross alt mange ulike kunder der ute og derfor mange ulike krav.

kommuniser kunde webdesign

Hva slags spørsmål stiller du?

Mål er selvsagt en viktig del av prosessen og det er derfor utrolig viktig å sørge for at du forstår målene til kunden. Enten det er å skaffe seg nye ansatte, øke trafikken til nettsiden med 112% innen 5 måneder eller å doble salgene med 20%. Få en spesifik ønske av din kunde her.

En annen viktig del av prosessen er visjonen, altså sluttproduktet og hva de ser for seg det hele skal bli. Spørsmålene her skal være nøyaktig om hva sluttproduktet skal se ut som og hvordan de selv ønsker at det skal fungere.

spørsmål kunde webdesign

Et neste punkt en bør forhøre seg om er det grunnleggende ønsket bak det de ønsker seg. Ofte kan det nemlig være en større grunn bak deres ønsker enn at de bare ønsker et nytt design, dette kan være ting som at de vil utvide selskapet sitt, få mer frihet, lansere et nytt produkt eller noe helt annet.

Til slutt anbefaler vi å også snakke om eventuelle frustrasjoner de måtte ha. Kanskje de er redde for at det nye designet ikke vil falle i smak hos kundene deres. Kanskje de er redde for at nettsiden ikke vil fungere som den skal. Uansett hva det er er det viktig at det kommer frem nå slik at begge parter er enig om alt.

Still de riktig spørsmålene

webdesign still spørsmål

Det er endelig klart for vår første nyhet her og vi tenkte å starte med noe utrolig viktig og noe som er veldig aktuelt for oss. Nemlig hvordan en egentlig skal klare å finne det perfekte og passende designet for kunder. Noen gang kan man ende opp med å føle at en gjentar tanker om design igjen og igjen, at kreativiteten stopper og det hele blir en ond sirkel. Om du selv har jobbet med webdesign vil du nok kjenne deg igjen i nettopp dette. En slik prosess vil nemlig ofte ende opp med en rekke justeringer, korrigeringer og oppdateringer i ettertid, noe som tar opp unødvendig tid for både deg og kunden.

Uansett om det er en kunde eller kanskje din sjef som kommer tilbake til deg med et ønske om å redigere det du har skapt, så gjør du det og igjen kreves det redigering. Dette er den onde sirkelen som har en tendens til å gjenta seg selv og om det pågår igjen og igjen, kan kunden ende opp med å bli frustrert og misfornøyd, noe som aldri er bra.

riktig spørsmål

Det å klare å gi kunden det perfekte designet for deres behov er en prosess som består av flere ulike deler, men et av de viktigste punktene er spørsmålene. Før en setter i gang med et nytt prosjekt er det utrolig viktig å klare å stille sin kunde eller klient de riktige spørsmålene. Et enkelt steg som dette vil uten tvil kutte ned på sjansene for å ende opp med redigering av nettsider om og om igjen.